TPACK betekend Technological Pedagogical Content Knowledge,
Het staat voor het gebruik van ICT om onderwijs te bieden vanuit pedagogisch perspectief, waarbij kennis en vaardigheden aantrekkelijk en begrijpelijk gepresenteerd worden.
Het TPACK model ondersteunt leraren om gericht keuzes te maken hoe ICT ondersteunen ingezet kan worden in lessen, of lessen reeks.
Daarnaast laat het TPACK de leraar kritisch kijken naar zijn of haar eigen ICT vaardigheden. Heb ik voldoende basis om bepaalde ICT vormen didactische te kunnen gebruiken? ( bron: http://www.tpack.nl/)
We hebben bij de lessen Zorg en technologie bewust gezocht naar verschillende ICT vormen, die recht doen aan de autonomie en de leerstijlen van de leerlingen;
Zoals: presentatie via PowerPoint of Prezie, YouTube filmpjes, de website www. Sofieleerreis en de toets via Socrative.
De drie cirkels:
Blauw: Content Knowledge (CK): kennis/feiten, vakinhoud, theoriën en leerinhoud.
In het programma zijn de leerdoelen tot stand gekomen middels kerntaken en werkprocessen. Ze worden wekelijks vermeld, zodat de leerling inzicht heeft in datgene wat van hem/haar verwacht wordt.
Geel: Pedagogische Knowledge (PK) de manier waarop studenten leren, de leermiddelen en lesvoorbereiding en lesuitvoering; de werkvormen.
De leerling krijgt na een kort instructies zelfstandige afwisselend groeps- en individuele opdrachten. De docent een coachende rol aannemen. Hierdoor ontstaat een werksfeer in het lokaal, de leerlingen hebben genoeg te doen en is er tijd om leerlingen extra ondersteuning te bieden waar nodig.
De toetsten zijn formatief en geven zowel leerling als docent inzicht op de voortgang. Tijdens de eindopdracht geven zowel docent als leerlingen feedback zodat er met en van elkaar geleerd wordt. Paars, Technological Knowledge TK: welke technologie zet je in ter ondersteuning van het leerproces, welke kennis, vaardigheden heeft de docent daarbij nodig?
Paars: Technologische Knowledge: (TK)
Voor de lessen zorg en technologie wordt gebruik gemaakt van het digibord, Facebook, het toets programma, internet, digibord, PowerPoint, Prezie, Weebly (website bouwer) De docent dient voldoende bekwaam te zijn voor deze technologie De drie overlappingen:
TPK, technological pedagogical Knowledge
Samenhang tussen didactiek en technologie. Voor de toets hebben we gekozen voor Socrative. Zowel de leerling als de docent kan op een willekeurig moment checken of de stof voldoende beheerst wordt. De mix tussen digitale en analoge middelen zorgt voor de afwisseling die nodig is. Omdat leerlingen behoefte hebben aan praktijk gericht onderwijs; de praktijk d.m.v. filmpjes e.d. dichter bij de leerlingen gebracht worden. De leerling ziet de casus voor zich.
TCK, Technological Content Knowledge
Samenhang inhoud en digitale tools Door gebruik te maken van de website en de sophiesleerreis.nl gaan onderwerpen leven. Deze leerlingen doen kennis op door beleving.
PCK Pedagogical Content Knowledge:
Samenhang vakinhoud en werkvormen.
De opzet van Zorg en Technologie maakt het mogelijk voor studenten om werkvormen te kiezen die passen bij hun manier van leren en bij hun eigen tempo. De student geeft zelf inhoud aan zijn/ haar portfolio, waarmee hij zijn kennis en vaardigheden aantoont.
Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) is de samenhang tussen drie de onderdelen om een op optimale leeropbrengst te geven.
De studenten zullen zich meer betrokken voelen bij de les. Er wordt een appel gedaan op hun creativiteit en zelfstandigheid. Er is gedurende de lessen veel tijd en ruimte voor interactie.
Bij het leren moet de docent rekening houden met de doelgroep en de situatie daarom staat er een context-cirkel om het model, zodat we weten dat er altijd rekening gehouden wordt met de situatie waarin ICT geïntegreerd wordt in de les. (Borgman, 2015)
Maak jouw eigen website met JouwWeb